طولانی شدن زمان تولید تا مصرف باعث فساد بتن می‌شود

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به اینکه 90 درصد ساخت و ساز در تهران به سمت اسکلت بتنی رفته است، گفت: متاسفانه استفاده از بتن فاسد در ساخت و سازها باعث شده اغلب واحدهای مسکونی در برابر زلزله تهدید محسوب شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا رحمتی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امیدواریم در ایران ساختمان سازی با بهترین کیفیت انجام شود،‌گفت: ایران همواره از تهدیدات طبیعی مثل زلزله و طوفان و سیل و حتی تهدیدات نظامی مواجه می‌شود؛ بنابراین ما باید ساخت و ساز کشور را به سمت مقاوم و محکم شدن ساختمان‌ها پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در زلزله‌های نه چندان قوی شاهد بالا رفتن تعداد کشته‌ها هستیم، گفت:‌در دنیا زلزله‌های قوی‌تری نسبت به زلزله‌هایی که در ایران رخ می‌دهد کشته‌های کمتری شاهد هستیم پس در ایران تصور می‌شود که باید به سمتی برویم که تعداد کشته‌ها در زلزله کاهش یابد.

* متولیان باید بر کیفیت تولید و استفاده از بتن ورود کنند

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خاطرنشان کرد: وزارت صنایع به عنوان متولی تولید در کشور باید تولید بتن را تسهیل کند و سازمان ملی استاندارد که متولی کیفیت محصولات است باید به تضمین کیفیت محصولات ورود کند.

رحمتی ادامه داد:‌ وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن در کشور و تولید مسکن با کیفیت که جزو رسالت‌های اوست، باید به مشکلات صنعت بتن ورود کند. چرا که ما شاهد هستیم ساخت و سازها در تهران به سمت اسکلت بتنی رفته است، به طوری که در ایران بیش از 90 درصد پروانه ساخت و ساز اسکلت بتن بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان که کیفیت ساخت و ساز در شهرها را رصد می‌کند باید به فرایند تولید بتن از زمان تولید تا زمان استفاده در محل به آن نظارت کند، گفت: اتفاقا ورود سازمان پدافند غیرعامل که وظیفه آن جلوگیری از تهدیدات است در ساخت و سازهای بی‌کیفیت و استفاده از بتن‌های ضعیف‌تر و بی‌کیفیت باید هر چه بیشتر و هر چه سریع‌تر رخ دهد.

* توقف تراک‌میکسرها باعث فاسد شدن بتن می‌شود

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به اینکه متاسفانه معطلی تراک میکسرهای حمل کننده بتن به دلیل معطل شدن و متوقف شدن آنها در مسیر توسط راهنمایی و رانندگی باعث فاسد شدن بتن می‌شود،‌گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که بتن‌های فاسد در ساختمان‌های در حال احداث ریخته می‌شود و این واحدهای مسکونی را آسیب پذیر می‌کند. پس باید سازمان پدافند غیرعامل وارد این بخش شود و از سازمان‌های مسئول مثل شهرداری بخواهد به مصوبه چند سال گذشته پایبند باشد و از حرکت تراک میکسرها که اتفاقا حامل مواد فاسدشدنی به نام بتن هستند، جلوگیری نکنند.

رحمتی اظهار داشت: وقتی بتن تراک میکسرها در مسیر متوقف می‌شود، جان بسیاری به خطر می‌افتد. مگر بتن که در تراک میکسرها حمل می‌شود یک کامیون حمل کننده آجر است که مشکلی برای آن پیش نیاید؟

وی افزود:‌بتن یک عمر مفید دارد که از لحظه تولید تا مصرف محاسبه می‌شود. باتوجه به اینکه اکثر کارخانه‌ها بیرون از شهر هستند اگر در ترافیک نیز گیر کنند، مشکلات این تراک میکسرها افزوده می‌شود، چرا که عمر مفید بتن با توجه به دمای هوا متغیر است. یعنی در تابستان حداکثر عمر بتن از لحظه تولید تا موقعی که در ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود 30 دقیقه است و در زمستان 60 دقیقه است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران  گفت: وقتی عمر بتن بگذرد بتن مثل یک گِل می‌شود و کیفیت آن به شدت کاهش می‌یابد. پس امیدواریم در تهران زلزله رخ ندهد. چون بتن در مسیر رسیدن به محل مصرف به دلیل عدم همکاری اکثر دستگاه‌ها مطمئنا عمر مفید خود را از دست خواهد داد.

* بتن‌ریزی باید در طول روز انجام شود

رحمتی با بیان اینکه بتن ریزی کار پیچیده‌ای است و باید بتن ریزی در روز رخ دهد تا سازمان‌های مسئول در ساخت وساز بر کیفیت آن نظارت کنند، گفت:‌ اینکه بنا به دلایلی گفته می‌شود بتن ریزی باید در شب رخ دهد، اشتباه است.

وی تاکید کرد: نیاز شهر تهران در شبانه‌روز به بتن 35 هزار متر مربع است که برای بازسازی بافت فرسوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس این حجم سنگین بتن‌ریزی تنها در ساعات نیمه شب به هیچ وجه کار آسان و استانداردی نیست.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تصریح کرد:‌اگر می‌خواهیم ساختمان‌های امن در کشور داشته باشیم و در زمان وقوع زلزله مردم از ساختمان‌ها فرار نکنند، احتیاج به کالای با کیفیت داریم. پس یک فرصت مناسب در طی روز وجود دارد که بتوانیم یک کالای باکیفیت را تولید و قبل از فاسد شدن در مسیر به  محل مورد نظر برسانیم.